De veranderende houding ten opzichte van lichaamshaar
Het is sociaal geaccepteerd dat vrouwen hun lichaamsbeharing weghalen. Modellen in een magazine of op een billboard hebben vrijwel nooit lichaamsbeharing. Het gevolg is dat iedereen denkt dat vrouwen hun lichaamshaar altijd al weghaalden. Maar als we kijken naar hoe het vroeger was, blijkt dat dit zeker niet het geval was.
In het begin...
Voor de tijd van de oude Egyptenaren werd lichaamsbeharing weggehaald voor rituelen of vanwege persoonlijke redenen. Ten tijde van de Egyptenaren werd lichaamsontharing populair. Vrouwen én mannen onthaarden hun hele lichaam. Voor het weghalen van het haar werden scheermessen en suikerpasta’s gebruikt, maar er werden ook primitieve ontharing crèmes opgesmeerd. De Romeinen hebben deze trend overgenomen, hoewel in beide culturen vooral de rijken hun lichaam lieten ontharen.
De donkere tijden
Er is weinig bewijs dat tijdens de Middeleeuwen veel mensen hun lichaamshaar weg lieten halen. Op begraafplaatsen van de Vikingen zijn veel scheermessen, spiegels en kammen gevonden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat zij veel tijd besteedde aan hun uiterlijk, en dan vooral aan hun haar en waarschijnlijk ook hun lichaamshaar. De Islam werd in dezelfde tijd gesticht in het Midden-Oosten. De Islam leert dat de oksels moeten worden ‘geplukt’ en het schaamhaar geschoren moet worden.
Een lichaamshaar Renaissance
In de kunst van de Renaissance is vrijwel geen lichaamshaar te zien. De maatschappij nam een voorbeeld aan de kunst en zo ging iedereen hun lichaamshaar meer verzorgen. Dit blijkt uit de vaak aangehaalde anekdote van de kunsthistoricus John Ruskin. Hij was niet in staat om zijn huwelijk in stand te houden nadat hij zijn vrouw naakt had gezien en er achter kwam dat zij een zogenaamd ‘niet-Renaissance’-lichaam had!
De 20e eeuw
We weten dat er verschillende lichaamsontharing-trends zijn geweest door de eeuwen heen, maar pas vanaf de twintigste eeuw begon iedereen deze trends te volgen. De reden hiervoor is het uitgebreide aanbod aan producten en de ingezette marketingcampagnes. Zo lanceerde Gillette in 1915 het eerste scheermesje voor vrouwen met de slogan: ‘’zomerjurkjes en moderne dansen gecombineerd, om het weghalen van onaangenaam haar noodzakelijk te maken’’.
Haar vandaag (is het morgen weer weg?)
Tegenwoordig zijn vrouwen vrij om te kiezen of en hoe vaak zij hun lichaamshaar weghalen. Of je voor lichaamsontharing kiest of niet is compleet jouw keuze. Deze keuze zou niet afhankelijk moeten zijn van iemand anders, maar alleen van wat jij wil doen met jouw lichaam. Als je er voor kiest om op een bepaalde plaats lichaamshaar weg te halen, of juist jouw hele lichaam te ontharen, dan heeft Veet genoeg keuzes om in jouw wensen te voorzien. Wat je ook beslist, het zal een gemakkelijk proces zijn.